Frugttræer

Plantning af frugttræer er ikke så svært som du tror. Frugttræer kan give mange kilo frugt i mange år. Efter plantning af frugttræer går der ca. 3 til 5 år, før du kan høste rigelig af mængder af frugt, såfremt du plejer og passer træet.

Hos Friis planteskole finder du et bredt udvalg af små og store frugttræer, vi kommer gerne med gode råd til valg af frugttræ, beskæring, mm.

Læs mere om frugttræer her

Valg af frugttræer

Vi kan tilbyde både små og store frugttræer, alt efter hvad du har plads til. Udover smag og behag, er det vigtigste når du vælger dit frugttræ er: pasning af frugttræet samt træets størrelse og form, på den måde sikre du, at træet får de rette forhold, så det kan trives.

Dernæst skal du overveje hvilken sort, du vil have, samt modningspunktet, vi anbefaler derfor at undersøge markedet, inden dit køb af frugttræet.

Små frugttræer

Det er ikke alle frugttræer, der kræver en masse plads. Svagt voksende sorter egner sig til at være i potter og alligevel bære mange frugter.

For at få en succes oplevelse med små frugttræer er det vigtigt, at krukken er stor nok, hellere lidt for stor end for lille. Efter frugthøsten skal der nyt jord i krukken og træet skal beskæres.

Store frugttræer

For at store frugttræer udvikler sig optimalt, kræver det en del plads i haven, da træet har brug for luft omkring sig og da de har en kraftig vækst. Frugt mængden på træet afhænger af hvor kraftig væksten er på træet, så jo kraftigere væksten er jo flere frugter får du.

Gode råd til plantning af frugttræer

Frugttræer placeres bedst på et solrigt sted i almindelig næringsrig havejord. Derudover er det bedst at frugttræet placeres et sted, hvor vindforholdene er rolige, da vinden kan skade blade, blomster og frugt.

Der skal gøres opmærksom på at frugttræer ikke trives, hvor der lige har været træer af samme art. Hvis du ønsker at frugttræet skal have den samme placering, skal jorden udskiftes.

Det bedste resultat ved plantning af frugttræer, får du ved at plante dem om efteråret, du kan også gøre det om foråret.

Frugttræer skal opbindes og det skal have rigelig af vand de første 2-3 uger. Opbindingen skal tjekkes og løsnes hvert år til stolpen kan fjernes helt.

Beskæring af frugttræer

Beskæring af frugttræer gør træet sundere, det mindsker sygdom og svamp, da kronerne bliver luftige. Det sikre at træet får de rette lysforhold for udviklingen af frugterne, der bliver samtidig sat flere frugter.

Hvis frugttræet bliver for stor, kan det være svært at få høstet alle frugterne. Derfor er det nødvendigt at beskære både i bredde og højde, alt efter behov.

Der er forskel på hvornår de forskellige frugttræer kan beskæres. Pære- og æbletræer dvs. kernefrugter, kan beskæres næsten hele året. Blomme- og kirsebærtræer dvs. stenfrugter, beskæres efter høst. Det er vigtigt at værktøjet du anvender er både rent og skarpt, det giver frugttræet de bedste muligheder for at lukke sårene man påføre det.

Firmainfo

• Friis Planteskole
  • Hovvej 7, Hjedding, 6870 Ølgod
  • CVR: 19079503