Prydbuske

Du kan få prydbuske, som blomstre på næsten alle årstider store som små, og de fleste af dem dufter fantaktisk. Som hovedregel er prydbuske nogle af havens mest taknemmelige planter, da de ikke kræver meget pasning og plejning, de skal blot beskæres i ny og næ. De mange blomster på prydbuskene skaber dyreliv, de tiltrækker insekter og fugle. Desuden giver Prydbuske din have kulør uden det store arbejde, og med forskellige buske, kan du opnå blomstring året rundt.

Hos Friis planteskole finder du et stort udvalg prydbuske.

Læs mere om prydbuske her

Vælg den prydbusk der passer perfekt til dig og din have

Du skal først og fremmes finde ud af, hvad prydbusken skal bruges til, da der er prydbuske til ethvert formål, derfor dækker de mange behov. Om det er til bundækning eller hæk, så handler det om at finde den rigtige sort.

Der er forskel på hvor, de enkelte prydbuske skal placeres, nogle har det bedst af at stå i fuld sol, hvor andre har det bedst med halv sol og halv i skygge.

Der er små og store prydbuske fra 70 cm og op til 5 m, de små kan plantes i krukker. Derfor er det vigtigt, at du ved på forhånd, hvor prydbusken skal placeres, inden du vælger din prydbusk.

Få gode råd til plantning og pasning af prydbuske

Det er vigtigt at prydbusken er gennemvædet inden den bliver sat i jorden, derfor sættes busken med potte i en spand med vand. Prydbusken sættes i plantehullet i samme dybde som den er i potten. Det er vigtigt, at du giver prydbusken rigeligt med vand de første 2-3 uger efter plantningen. De efterfølgende 2 år skal du huske at vande i de tørre perioder, da det er prydbuskens etableringsfase.

Vi giver dig også altid et godt råd med på vejen når du køber dine prydbusk hos os.

Beskæring af prydbuske

Prydbuske har godt af at blive udtyndet i de ældste grene. Husk altid at bruge skrapt og rent værktøj.

Gødning af prydbuske

Da der er mange forskellige afstamninger af prydbuske, er der også stor forskel på deres behov af gødning, prydbuskens jordforhold spiller også en rolle. De fleste af prydbuskenes behov kan du dække ind ved brug af almindelig organisk- eller kunstgødning.

Prydbusken skal gødes når væksten starter dvs. i det tidlige forår og igen i midten af maj. Hvis det har regnet meget, kan der også gødes i starten af efteråret. Du skal være opmærksom på, at der ikke må gødes, hvis der er fuld sol og det er tørt, der må heller ikke gødes for sent om efteråret, det kan give prydbusken vinterskade, det betyder at den vil glemme at gå i vinterdvale, da den får travlt med at vokse.

Firmainfo

• Friis Planteskole
  • Hovvej 7, Hjedding, 6870 Ølgod
  • CVR: 19079503