Stedsegrønne planter

Stedsegrønne planter er planter, der beholder sine blade eller nåle året rundt. Stedsegrønne planter er med til at give liv og farve til vinterhaven, hvor der ikke er mange andre farver.

Stedsegrønt kan bruges til mange ting så som, til juledekorationer, buketter, baggrundsplante og så kan de formklippes til en skulptur. Derudover kan de også fungere som bunddække og hæk.

Hos Friis planteskole har vi et stort sortiment af forskellige stedsegrønne planter.

Læs mere om stedsegrønne planter her

Plantning og pasning af stedsegrønt

Der er flere ting du skal huske på, når du skal plante stedsegrønne planter. Du skal sætte planten i vand, så den kan blive gennemvædet.

Husk på at løsne jorden i det hul du graver, derefter fjernes potten og stedsegrøn planten sættes i samme dybde som potten. Stedsegrønne træer kræver en opbinding til en støttestolpe.

Giv dem godt med vand

Stedsegrønne planter skal vandes godt de første 2-3 uger efter plantningen, du skal dog huske at vande i de tørre perioder under plantens etableringsfase dvs. de første 2 år. Opbindingen skal tjekkes og løsnes hvert år til stolpen kan fjernes helt.

Beskæring af stedsegrønne træer

Stedsegrønne træer har to forskellige beskæringer: foryngelses- og vedligeholdelsesbeskæring.

Ved foryngelsesbeskæring må du aldrig klippe toppen af, da den mister dens naturlig form. Sidegrenene fra bunden skal klippes af, og lav opstammede stedsegrønne træer dvs. at træet får skåret de nederste grene af, så de fremstår luftige og elegante med trækronen hævet som på en piedestal.

De øvrige sidegrene klippes ind, men aldrig så meget at der ikke er nåle tilbage på skuddet.

Denne beskæring kan ske oktober – marts måned.

Ved vedligeholdelsesbeskæring beskæres topskuddene, det gør at de kraftige skud bevarer ”føringen”. Du skal fjerne de knækkede grene samt de grene med sygdom, for at bevare vækstformen skal sidegrenene klippes ind.

De bunddækkende stedsegrønne klippes, så de ikke breder sig. Denne beskæring foregår om foråret og sommeren.

Beskæring af stedsegrønne bladplanter

Stedsegrønne bladplanter tåler en kraftig beskæring. Hvis de er blevet for fyldige, kan de sagtens klippes ned til omkring 15-20 cm, og så vil du det efterfølgende år få en helt ny busk.

En kraftig beskæring kan foregå fra oktober – marts måned, hvorimod klipning og justering af hæk kan ske gennem foråret og sommeren løbende.

Formklipning af stedsegrønne planter

De stedsegrønne planter der ikke er så pæne længere, kan ofte blive til meget fine figurer, så det er værd at overveje, hvis du påtænker at fjerne stedsegrøn planten.

Når du først er begyndt at formklippe stedsegrønne planter, bør du forsætte med at klippe hver eneste år. Formklipning skal foregå fra maj – august måned.

Like og følg os på Facebook

Kontakt Friis Planteskole