Stauder

Stauder findes i alle størrelser og former, de giver liv i haven og på terrassen med alle deres farver og dufte. Stauder bruges ofte som bunddække der holder dit bed fri for ukrudt, men du finder også stauder der kan stå alene i bedet eller i krukken. Stauder holder i flere år, selvom de visner i kulde og tørkeperioder, vokser de frem igen året efter.

Der findes stauder der leves bedst i skygge, andre i sol, andre stauder er tørketålende, derfor er det vigtigt, at du gør dig nogle overvejelser, inden du vælger hvilke stauder du skal plante. Plantningen af stauder, skal foregå om foråret og om efteråret, alt efter hvornår stauden blomster.

Hos Friis planteskole har vi et stor udvalg af stauder.

Læs mere om stauder her

Sådan vælger du de rigtige stauder

Der er stor forskel på stauders skrøbelighed og vækst, derfor er det vigtigt at finde ud af, hvilken stauder der passer bedst til dig og din have. Det er en god idé at vide, hvor stauden skal stå, da det ikke er alle der tåler fuld sol, og derfor fortrækker at stå i lidt mere skygge.

Andre tåler ikke at stå i en jordtype der er for tør. Derfor kan det være en god idé at tjekke din jordtype, så du sikre dig at dine stauder trives og det bliver et flot syn i din have. Du behøver dog ingen have for at dyrke stauder, du kan sagtens dyrke stauder i krukker.

Gode råd til plantning og pasning af stauder

I april-maj og i september-oktober vokser stauder bedst. Du bør plante stauder før den blomster, da rødderne vil gro langsommere. Forårsblomstrende stauder bør du plante om efteråret, og efterårsblomstrende staude bør plantes i foråret.

Der skal gøres opmærksom på at selv de tørtålende stauder, også skal vandes godt i deres etableringsfase dvs. de første 2 år. Om foråret klippes de visne toppe af, og det er også en god idé at gøde om foråret. Hvis du skal omplante stauder, er det bedste tidspunkt om foråret og om efteråret.

Da der er stor forskel på stauder, er der også stor forskel på, hvor meget de kræver. Men generelt er det godt at vande dine stauder jævnligt, og især i tørre perioder. Det er bedst at vande i større mængder få gange, end at vande lidt hver dag. En tommelfingerregel siger, at du bør vande 30 liter vand pr. kvadratmeter hver anden uge. Til de mere krævende stauder, er det bedste du kan gøre, er at tilsætte kompost til jorden og give dem lidt ekstra gødning.

Stauder i krukker

Hvis du i forvejen er vant til at dyrke sommerblomster i krukker, ved du allerede hvordan du skal dyrke dine stauder: store krukker og ny god krukkemuld er det der skal til. Selve pasningen består af at vande, så jorden ikke udtørre og du skal gøde med jævne mellemrum. Plant gerne stauder med sommerblomster, da det ofte giver stauder en kraftigere vækst.