Roser

Man kalder rosen for blomsternes dronning. Med deres velduftende smukke blomster og farver, giver roser en indbydende have og terrasse. Roser fås i mange sorter, og derfor kan roser bruges til mange formål. Når du skal vælge, hvilke roser du skal have, er der en et par ting du skal overveje, for at give roserne den bedste trivsel. Roser skal plantes om efteråret, du skal huske at roser kræver pasning, såsom beskæring og tilsætning af gødning for at sikre dig at du får de smukkeste roser.

Hos Friis planteskole finder du et stor udvalg af roser, udover vores normale sortiment kan vi skaffe 200 andre sorter.

Læs mere om roser her

Valg af roser

Før du vælger hvilken rose du skal have, bør du overveje, hvor stor rosen skal være, placeringen, samt hvilken type, da der er mange forskellige typer roser. Der er stor forskel på rosernes måde at vokse på, derfor er det en god ide, at du tænker et par år frem, hvis du vil anlægge et rosenbed.

Gode råd til plantning og pasning af roser

Langt de fleste roser trives bedst på solrige placeringer, der findes dog nogle roser der trives i halvskygge, der er endda nogle få roser der trives i fuld skygge. Roser har brug for luft omkring sig, derfor er det nødvendigt, at du placerer roserne et sted, med en masse sol og en let brise. Du skal passe på med, at roserne ikke bliver udsat for træk.

De fleste roser tåler ikke at blive plantet ved husmuren, da jorden ofte er for tør og let. Der skal helst være en afstand på mindst 50 cm mellem husmuren og roserne.

Det er bedst at plante roser om efteråret, potteroser kan til gengæld plantes næsten hele året rundt, undtagen om vinteren.

Sådan planter du dine nye roser

Sørg for at plantehullet er dyb nok, så podningsstedet kommer ca. 5-10 cm under jordens overfalde. Husk at løsne jorden i plantehullet, så rosen lettere kan få rodfæste.

Når rosen står lige, fyldes hullet næsten helt op med jord og fyld resten op med vand. Plantehullet fyldes helt op med jord når vandet er trukket ned, til sidst trykker du jorden godt fast med hænderne.

Roser i krukker

Når du har roser i krukker, skal du helst vande dem hver dag i tørre og varme perioder, så de ikke tørre ud. Roser i krukker har en begrænsning af jord, der medfører at de hurtigere tørrer ud.

Tips til beskæring af roser

For at holde en pæn form og mindske plante- og svampesygdom, er det vigtigt at du beskærer dine roser. Dette skal foregå i foråret, når nattefrosten er væk og inden rosen springer ud, gerne med i marts måned.

Gødning af roser giver den bedste trivsel

Roser har behov for ekstra næring for at trives. Behovet for gødning afhænger af din jords næringsindhold f.eks. er behovet for gødning højere, hvis jorden er mager, end hvis jorden er næringsrigt. Der er også forskel på, hvor meget hver rosesort skal have af gødning.