Frugtbuske

Frugtbuske kræver ikke den store pasning og plejning. Det er ikke en nødvendighed at beskære frugtbuske, det eneste du skal huske, er at vande frugtbuskene, især hvis du har plantet busken i en krukke.

Hos Friis planteskole finder du et stort udvalg af diverse frugtbuske, vi giver gerne råd og vejledning, til plantning og flytning af frugtbuske mm.

Læs mere om frugtbuske her

Sådan planter du dine frugtbuske

Der skal graves et stort hul og der skal sørges for, at jorden i bunden i hullet er løst og porøst. Frugtbusken skal placeres i hullet, så den er i samme højde som i pottet. Hullet skal fyldes med en blanding af muldjord og kompost. Det er vigtigt at frugtbusken for masser af vand gennem hele den første vækstsæson.

Frugtbuske trives bedst på solrige steder, hvor der er gode læforhold, da kraftig vind kan påvirke bestøvningen. For at nedsætte risikoen for svamp, er det godt at placere frugtbusken et sted, hvor luftcirkulationen er god.

Planteafstanden mellem frugtbuske, afhænger af, hvilke frugtbuske du vil have, da der er stor forskel på, hvor stor de bliver. Det afhænger også af, hvad du ønsker at få ud af dine frugtbuske, hvis du vil bruge dem som hæk, skal de plantes tæt på hinanden. Vil du derimod plante frugtbusken for bærrenes skyld, skal afstanden mellem buskene være større, så den kan få sol.

Frugtbuske plantes ude både forår og efterår. Det bedste resultat opnås oftest ved at plante frugtbusken om efteråret, da den får længere tid til at forberede sig til det følgende års vækstsæson.

Frugtbuske i krukker

Frugtbuske kan også plantes i krukker, hvis du vælger at have frugtbusken i en krukke, er det vigtigt, at krukken er stor og har et hul i bunden, så det overskydende vand kan løbe væk. Der skal gøres opmærksom på at planter i krukker generelt tørre hurtigere ud, derfor er det vigtigt at vande regelmæssig.

Beskæring af frugtbuske

Frugtbuske kræver som sådan ingen beskæring, men det er en god idé at beskære frugtbuske, for at bibeholde en harmonisk og overskuelig vækst. Beskæring af frugtbuske sikre desuden en god og sund bærsætning. Du må aldrig beskære busken mere en højst nødvendigt, da det er et indgreb du laver på frugtbusken. Der skal dog gøres opmærksom på, at der er forskel på, hvordan og hvornår de forskellige frugtbuskearter skal beskæres.

Hvis du vil sikre dig at få en kompakt og stærk vækstart, vil det være en god idé at beskære frugtbusken ned til 20-30 cm højde efter udplantningen. Frugtbusken skal have fred i nogle år efter den første beskæring.

Flytning af frugtbuske

Hvis du vil flytte din frugtbusk, er det vigtigt at du gør det i slutningen af oktober eller i begyndelsen af november, du skal have så meget af rodnettet med, som kan lade sig gøre. Du skal må ikke ryste jorden af rødderne, da det kan ødelægge rodnettet.